Premiera produkcyjnej wersji Mercedesa-Benz Klasy X jest wyśmienitą okazją do wspomnienia innego, zapomnianego już pick-upa Viano Activity Study, który swoją karierę zakończył niestety na etapie pojazdu koncepcyjnego. A szkoda, bo rozwiązania, które proponował, czyniły z niego bardzo interesującą propozycją dla miłośników aktywnej rekreacji w terenie.
 

Mercedes Viano Activity Study zaprezentowany został w roku 2004 na targach International Commercial Vehicle Fair (IAA) w Hanowerze, gdzie przedstawiono go jako pojazd dwóch kultur:  europejskiej i amerykańskiej. Z jednej strony był bowiem wygodnym vanem, jakich wiele jeździ po drogach Starego Kontynentu, z drugiej zaś – oferował funkcjonalność popularnych za oceanem pick-upów.     

W kabinie mieściły się cztery osoby, dla których przygotowano indywidualne miejsca. Wzorem pojazdów kempingowych przednie fotele były obracane, dzięki czemu na postojach pojazd mógł przekształcić się w wygodną salonkę, pozwalając pasażerom konwersować twarzą w twarz. W odróżnieniu od standardowych pick-upów dostęp do tylnych siedzeń wiódł przez drzwi odsuwane, a nie otwierane w sposób tradycyjny. Rzadko spotykanym rozwiązaniem było również tylne, unoszone okno kabiny. 

Jeszcze mniej związków z tradycją miała nietypowa konstrukcja paki transportowej, która w razie potrzeby przewiezienia ponadgabarytowego ładunku mogła zostać... wysunięta do tyłu. W ten sposób samochód mógł wydłużyć się z 4,99 do 5,70 metrów, by zabrać na pokład, oprócz czwórki pasażerów, na przykład dwa motocykle crossowe. 

Napędzany 218-konnym, widlastym, 6-cylindrowym silnikiem Mercedes-Benz Viano Activity Study choć wzbudził spore zainteresowanie (również za sprawą „off-roadowych” dodatków: osłony pod silnikiem, bocznych paneli i dużych, 19-calowych obręczy), niestety nie wszedł do produkcji seryjnej. Pokazał jednak dużą gamę możliwości, którymi (częściowo) dysponować będzie nowa Klasa X.